lördag 15 oktober 2016

Hörn till hörn


Det kom garn från södra Finland. Bland annat tre nystan helullsgarn i mjuka övergångar. Jag såg potentialen direkt. En lätt filtad filt där färgerna får komma till sin rätt. 

Mönstret är C2C, alltså från engelskans "corner to corner". 


Här ovan en länk till Youtube som visar de enkla stegen på engelska, men den som virkat lite från förr förstår direkt från filmen. 

Jag påminner om att om man önskar laga filtar till babylådorna så behöver de vara så stora att det går att linda in ett barn, gärna med kortsidan minimi 70 cm, gärna upp mot 80 cm. Längden får då bli upp mot metern. 

Då det kommer in mindre filtar som räcker till för att täcka ett litet barn som ligger alldeles stilla, vilket barn sällan gör, skickar jag dom som komplement, kanske som underlag i vagnen eller som sittunderlag för ett större syskon. Inget går till spillo utan alla filtar får uppdrag efter sin potential. 

Just nu är det överskott på komplementfiltar i lagret och de filtar som väljs ut till babylådorna har glesnat i hyllorna. Vi har ju packat 16 babylådor på ganska kort tid nu. 

Så ett litet upprop för filtar till babylådorna för dom som gillar att göra sådana. Kom ihåg storleken! 

Filtlapparna på 18x18 cm samlas ännu in och monteras mer projektvis, när snyggfärgerna bildar tillräckligt stora helheter. Alla lappar välkomna! 

Mormorsrutorna på 7x7 cm ökar stadigt i antal och nu har jag börjat virka ihop filtar och hittar kanske någon virkvän som också tar sig an några rutor. Just nu rutor med rosa nyanser som virkas ihop med ljusgrått garn. Den blir så fin.

Det märks att jag fått mer tid för handarbete nu. Maskorna rinner ur händerna.

Men först behöver hushållet få lite uppmärksamhet. Sådeså. 

Skön lördag allihopa! 

1 kommentar:

  1. En filt på gång. I starstitch, som jag luskat ut via Youtube, utan att lyssna på den amerikanska gubben som var såååå låååångssaaaam.... (blev tvångsmatad med honom på paddan, kan skippa ljudet på datorn). Sedan ska jag pröva på din C2C, verkar intressant.
    Trevligt veckoslut!
    Nancy

    SvaraRadera