torsdag 20 oktober 2016

Annas två trådändar


Äntligen kom jag till skott.

Under åren som garnmorska har jag provat på otaliga koftor för små människor.  En stor inspiratör och stickstartare är Anna Braw med bloggen Ett varv till. Hon har utvecklat en baskofta som heter "Två trådändars lilla kofta" med logisk och enkel teknik som ger utrymme för fritt skapande och kreativitet.

Grundtanken är att endast behöva fästa två trådar. Allt stickas i ett stycke. Genialt.

För ett tag sedan var jag i kontakt med Anna och hon löpte vidare på möjligheter till nya varianter. Hon nämnde att en V-ringad kofta/tröja vore kul.

Då började tankarna mala. Inte tog det länge förrän några prototyper var gjorda. På tredje eller fjärde försöket fick jag till något jag är ganska nöjd med. En V-ringning som fäst ihop "dubbelt" mitt fram och som har en dekorationsrand i rätstickat som löper ner över magabollen.

På bilden en provtröja. Det betyder att jag stickar i ett restgarn för billig peng. Då är jag friare att experimentera än om jag skulle sticka i ett "riktigt" tröjgarn. Misstagen retar mig inte och jag behöver inte harmas om det blir helt tokigt. 

Nästa steg är en tröja i ull som är maskintvättbar. Har inte bestämt färg ännu, men det känns som om den vill bli grå...

Bloggen lever lite i skymundan ett litet tag till. Allt väl alltså, även om det är glest mellan inläggen. 

Kramar till alla! 

Maria

4 kommentarer:

  1. Grattis till det nya jobbet! Tids nog hinner du blogga mer igen. Mitt senaste hugskott: jag torkar tagetesblommor, för jag läste i en färgningsbok att de ger vackra gula och orange färger. Resultatet får jag se i vår, när det är dags att färga. Och blommorna för ju i första frosten i alla fall.
    Hösthälsningar från Nancy

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig sommarbild du har valt! Den behövs speciellt nu när första rejäla frosten i går formligen jagade ner de vackra lönnlöven från träden. och det bara blir mörkare och mörkare. Tack och lov för alla gladfärgade garn!
    Hösthälsningar från Nancy

    SvaraRadera
  3. Finns det mönster tilden v- ringade koftan? Var kan man köpa/få tag på det i så fall?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara i mitt huvud och i en exceltabell än så länge. Inget utdelbart. Tyvärr.

      Radera