måndag 15 december 2014

Elis och Elin och alla syskon


För länge sedan tog Anna Braw, som då jobbade på Libris, kontakt och undrade om jag kunde tänka mig att medverka i nästa stickbok, Garnglädje. Hon beskrev en tröja som ville bli en kofta och som skulle börja stickas nere i ryggen och... Ja, ni förstår att jag som bildmänniska inte fattade ett dugg så jag ritade snabbt upp några tankar på papper.




Med Annas påhejningar skred jag sedan till verket och utforskade koftkonstruktionsvärlden.

Namnet Elis har kofta från en alldeles underbar kille på Åland. Jag började vänta på honom redan då han bara var ett gryn och idag är han betydligt grovkornigare. Med Elis i tankarna föddes så koftan Elis, med ryggflärp och riddarknappar.

Efter att boken Garnglädje kommit ut har jag med glädje tagit emot andras stickade Eliskoftor. Min egen har grynet Elis använt och vuxit ur redan.


Här en Eliskofta med en mössa som heter Garter Ear Flap Hat, stickat av en garnmorksa bland oss.

Medan Elis blev till ville Elin också vara med.



Här en Elinkofta med rak nederkant och asymmetrisk knäppning. Mössan heter Aviatrix och är riktigt rolig att sticka.

Elis och Elin har liknande konstruktion och det är lätt att hitta nya kombinationer.


Får jag presentera Elvis, en lillebror som Ingela Sörensen har gjort.

Det var länge sedan hon skickade koftan till mej, så att den skulle få vara med i berättelsen om hur Elis och syskonen föddes och sedan få uppdraget att värma en liten genom någon av våra babylådor.

Nu äntligen har jag fått berättat det som jag velat berätta så länge.

Som ni märker är det lätt att variera grundmönstret.

Jag hoppas att det finns några Elias, Ellen, Elmer och Elisa därute nånstans. Syskonskaran är till för att värma små. Och jag tror vi lyckats. Tillsammans.

1 kommentar:

  1. Dags alltså att leta fram boken och mönstret. Garn finns ju. Men först ska jag ha ett par andra projekt klara. Men det lär väl tyvärr inte uppstå brist på mottagare, för världen lär inte förändras till det bättre så värst snabbt. Bara lite i taget.
    Nancy

    SvaraRadera