söndag 6 januari 2013

Spiralsockor- sticka för asylsökande




Strax före jul fick jag ett nobelt uppdrag.

Nära mig (Österbotten, Finland) finns en Mottagningscentral för asylsökande som Röda Korset bedriver. Den lyder under Migrationsverket som i sin tur lyder under Inrikesministeriet.

Tidigare har Röda Korset fått köpa en del moderskapsförpackningar för de barn som föds under asylprocessen, men den möjligheten finns inte längre.


Moderskapsförpackningen är alltså en låda med babytillbehör som alla finska mammor får före barnets födelse. Mer historisk information här. Nuvarande utgåva av moderskapsförpackningen kan ses här.

För att få en bättre start i ett redan osäkert liv önskas alltså värme för dessa små.

Jag har lovat inspirera mina och mina vänners flitiga fingrar så att vi tillsammans får ihop till 10-15 grundpaket med värme för dessa små som hinner födas under 2013. Paketen överlämnas i den takt de blir färdiga.

På önskelistan står det:
  • en tröja eller kofta, långärmat för de flesta barn föds på vintern
  • en mössa
  • ett sockpar eller flera
  • en varm filt
Övriga småkläder som trikåtröjor, sparkbyxor och halare får Röda Korset själva ihopsamlat från sina lopptorg. Stickad och virkad ullvärme är däremot en bristvara. Det är här vår insats behövs.


Sockorna på bilden är stickade i Nallegarn, från tårna och upp på Magic Loop. 32 maskor på stickor 3 mm tyckte jag fungerade bra. Färdig längd 22 cm. Och det går naturligtvis lika bra att börja uppifrån och en i gången.

Spiralsockan är enkel, fungerar med olika garngrovlekar och växer med barnet. Så här har de gjort i Villa Villekulla. En annan variant som Siv Nederman skrivit ner finns här.

Vill du också vara med och värma små nya människor som kanske får bli våra landsmän? Eller kanske du hellre gör annat än spiralsockor? Filtar ? Eller har du restgarner som gärna vill värma någon?

Ta kontakt via mejlen, blomberg.maria[at]netikka.fi, så får vi komma överens om vad som behöver göras. Jag har ett stort garnlager som står till förfogande.


 För en varmare värld!

26 kommentarer:

  1. Hej hopp
    om du skickar mig din adress via mail så ska vi se vad jag kan finna på. Måste allt vara i ull eller går det bra med andra material också?
    Jag har ju bl a en hel flock med mössor och små filtar och även två par sockor. Sockorna är inte i spiralstickning utan i vanlig resårstickning men de hänger nog uppe ändå tror jag bestämt. Men hör av dig så jag vet om det går med annat material än ull också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ge min adress via "vanliga" mejlen. Allt är välkommet! Har just sorterat några filtar och sockor som levererades via gubbens jobb. Vilka vänner jag har!

      Radera
    2. Kanoners! Då har jag 20 små mössor som bara är färdiga att skicka. Jag köpte ett blandgarn igår och har stickat två små mössor av det så det blir inte bara acryl.
      Himlars så kul med en ny uppgift *skuttar glatt*

      Radera
  2. Hej där! Toppengo idé! Jag ska lägga ut detta på min facebooksida. Värme behövs överallt, spec till små medborgare! <3
    Carol

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carol. Små medborgare är speciellt viktiga.

      Radera
  3. Jag tror sockorna blir extra varma då det är du som stickar, varmhjärtade människa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamenvisst. Omtanke värmer bra.

      Radera
  4. Hejhej!

    Jag bor i Sverige, men skulle gärna försöka bidra med ett par sockor eller två. Jag är en nybörjare på att sticka, men har en mamma som är riktigt duktig.
    Nu har jag inte koll på hur mycket det kostar att skicka saker mellan Finland och Sverige, men jag hjälper mer än gärna till, mitt problem är väl snarare brist på garn än något annat. :)

    /Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elin och välkommen hit!
      För att spara på de resurser det tar att skicka per post fram och tillbaka vill jag tipsa om möjligheten att hjälpa till nära dig. Lite som närproducerat och närodlat som sparar energi. Titta gärna in på Kyrkkaffebloggens sida om olika organisationer i Sverige som förmedlar värme. Länk här: http://kyrkkaffe.libris.se/?p=5906
      Med ditt hjärta blir många små varma:)

      Radera
  5. Men fina du!
    Jag är inte den bästa sticka-efter-mönster-stickaren... men behövs tummlösa babyvantar? Det kan jag säkert fixa! :)

    Ps. Sprider ordet vidare, för jag har många "händiga" läsare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stickautanmönstervantar är mycket välkomna!! Och tack för att du sprider vidare! Fina du!

      Radera
  6. Hej igen, jag har inventerat mösslagret och insett att några av mössorna är lite stora. Så jag stickar till några små innan jag skickar till dig. Men 20 mössor blir det bara så du vet. Du får väl använda dem som passar och resten kan du skänka vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Bibbi!!!! :D Så underbart. Varenda en mössa kommer att få träffa sin egen unge.

      Radera
  7. Jag skulle kunna sticka ett (eller flera) täcke(n) på maskin. Men då skulle jag gärna ta emot garn, som skulle vara i tjocklek med Nalle garn eller 7 bröder.
    Finns det nån som har garn i sina lager som den kan skänka?

    Några bommuls mössor börjar jag sticka på idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Salix! Jag har mycket garn att ge om du bor någorlunda nära? Själv huserar jag i Solf och jobbar i Vasa. Nära? Härligt med bomullsmössorna! Så välkomna!

      Radera
    2. Tyvärr, jag bor i Ingå. Alltså nere vid södra kusten. Men tror du det skulle bli jätte dyrt att skicka det? Eller kan du få det till Kokkola? Där har jag bekanta som jag kommer att träffa i sommar.

      För tillfället stickar jag på bomuls mössa nummer tre :)

      Radera
    3. Skriv till min mejl blomberg.maria(at)netikka.fi så förhandlar vi vidare :)

      Radera
  8. Nu har jag 6 st mössor i bommulsgarn färdigt :)

    Så hittade jag här på sidan en link till "femtimmarskoftan" och samma dag kom en bekant med en påse garn som hon inte behövde och så började jag sticka :)

    Det blev en blå tröja i ljuvligt mjukt blått garn, passar säkert en 1-2 åring och så en mässa till den, men den blev för liten, så skall sprätta upp den och sticka en betydligt större. Vill att den passar i tröjans storlek.

    Igår började jag sticka med ett vitt garn som fanns i påsen jag fick och det skulle också bli en tröja, men det ville inte bli :) Det ville bli en klänning, så nu blev det en "tiotimmarsklänning" :) Den är ca i storlek åt en 1-åring skulle jag tro.
    Den skall också ännu få en mössa och kanske nåt till, beror på hur långt garnet räcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gladaste nyheterna en frusen valborgskväll :) Lite varning på femtimmarskoftan, dock. Man kan bli beroende... Men det är ett härligt beroende. Restgarner är nästan det roligaste tycker jag. Att få vara kreativ med begränsningar är utmanande och man får en kick när man lyckas kombinera nåt bra. Njut av varje meter!

      Radera
    2. Mössan är klar, men eftersom den är i spets så funderar jag på om man borde sy ett foder i den? Ett i svagt rosa skulle vara fint.
      Nu började jag på ett par yllebyxor, planerar att sista varven på byxorna (vristen) skall vara av samma spets som klänningens fåll och mössan.
      Hoppas på att garnet räcker :)

      Radera
    3. Maria, du har så rätt! Man blir beroende ;)
      Och nu skall jag fortsätta att sticka på yllebyxorna :)

      Radera
    4. Dina planer låter så ljuvliga. Du får vänta ännu lite innan jag hinner vad jag lovat, men jag märker att du inte är utan att göra.

      Radera
    5. Nej, ingen fara! Fick som tur en kass med garn av en bekant :)Yllebyxorna är dock färdiga, så nu måste jag hitta på nästa projekt ;)

      Radera
    6. Tittade på den färdiga mössan i gårkväll och konstaterade att den är för liten för ylleklänningen och byxorna, så jag sprättade upp den och stickar en större :)

      Radera
  9. Vilken storlek är bra för ett täcke?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ps. behövs det inga yllebyxor?

      Radera