fredag 20 april 2012

Virknålar, en samling



I pennburken på vardagsrumsbordet (allt för att främja kreativitet) samlas det virknålar och jag förstår inte hur. Yngsta sonen fick för sig att utforska fenomenet närmare. Han plockade ihop alla virknålar han kunde hitta och storlekssorterade dem. En bra övning i decimaltal. Han klarade det galant. Sifferkillen.


Sedan fick han användning för mitt virknålsfodral som jag förärats av ett kreativt fenomen. 


Så nu är virknålarna sorterade och förpackade. 

Medan han sorterade funderade jag på varför jag har så många. 
Det borde ju räcka med en i varje storlek. Tycker man.


Men när jag tittar på mina båda 8 mm:s virknålar kan jag konstatera att den undre i plast (dåligt) väger lite (bra) men den knarrar (dåligt) och är rund (dåligt) så att man får ont i fingrarna när man virkat länge. Den finns att köpa i Finland (bra).

Den övre i metall (fyndad i Ryssland) väger mycket (dåligt) men har ett bekvämt tumgrepp (bra), knarrar inte (bra) och håller om man virkar tjocka material (bra).


Novitas virknål som finns i de flesta butiker med garn här i landet Finland är en favorit trots det något obekväma greppet. Huvudet (heter det så?) är så smalt och nätt att virkningen löper bra.


Inox-nålen går också lätt att få tag på. En gammal klassiker. Platt tumgrepp och smidigt huvud.


 Den absoluta favoriten är Clovers ergonomiska underverk. Jag har tre storlekar och behöver inte tveka vilken jag väljer bara storleken är den rätta. Heja Clover!


Och till sist ännu ett ergonomiskt underverk, tandborsten kallad, som jag absolut inte förstod mig på tills jag drog mig till minnes att många faktiskt håller i virknålen som en tandborste och inte som en penna. Då kanske den faktiskt funkar bättre än en vanlig. Nu kom jag på att jag har en vän som är tandborstvirkare. Hon ska få ge utlåtande.

Ungefär så här virkar jag och jag håller virknålen som en penna, fast jag håller tråden annorlunda.

Tandborsthållning och snabbhet visas här.

Somt är köpt i en vanlig matbutik, somt är ärvt, somt är loppisfyndat, somt är hämtat från fjärran land, somt beställt från exklusiv butik på nätet. Och bäst av dem är Clover.

En garngalning utan virknålssamling är som en motorentusiast utan hylsnyckelserie.

Tror jag.

10 kommentarer:

  1. ofattbart... gripande... snudd på rörande och stort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym :D
      Min ryggrad säger mig att det är hylsnyckelserien du grips av... Jag kan ha fel, men tonen i ditt inlägg känns otroligt bekant :) Am I right?

      Radera
  2. Åh, någon som har fler virknålar än jag! :D Jag har en hel drös Clover-virknålar, blev så frälst i dem och så råkade min lokala affär sälja dem. Grymt bra! Den på sista bilden skulle jag vilja testa nån gång, men jag har ju nästan alla storlekar, så har inte skaffat nån sån. Dessutom har jag en maaaaassa strumpstickar, KnitPros trästickor. Man kan inte ha för många!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina tre Clover är faktiskt köpta i din stad. Kanske i "din" butik till och med. Just strumpstickor i trä kan jag vara lite avis på, men eftersom jag stickar alla sockor med magic loop behövs inga strumpstickor. Favorit på rundstickor är Addi. Helt klart. Knit Pro riktigt bra dom med.

      Håller du virknålen som en tandborste då?

      Radera
    2. Nee, jag håller virknålen som vanligt, alltså... hm, nu fick jag börja fundera! :D Som man håller i en penna.

      Radera
    3. Är du vanlig virknålshållare behöver du inte bemöda dig om Addis underverk. Den är bara "tung i bakändan". Men då jag tandborstvirkade var den bekväm. Men jag gör ju inte så i vanliga fall.

      Radera
  3. Du är såå en riktig lärare! :)
    Vilken fin samling du har. Jag borde alltså testa den där tandborsten. Ja, jag är nog väldigt nyfiken på den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När är du i skolan? Det är nämligen du som ska testa den :) hade jag tänkt.

      Radera
  4. Jag gissade ju lite det ;)
    Då det är trädgårdsdagar, vecka 21, är jag på skolan, ti + to-lö. Hoppas vi ses då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sätter virknålen i nalle-korgen så är den med mig på jobbet. Vi ses!

      Radera