torsdag 29 mars 2012

Raka rör och några hälar


Jag har sportat med att sticka raka rör av 50 grams garnnystan. Enkel TV-stickning. Magic loop igen. När jag stickar från tårna och uppåt och båda på en gång kan jag sticka tills garnet tar slut. Inget spill. När ränderna är slut tar jag ett neutralare garn och avslutar med mudd eller annan tjusig kant.


Det är ju då jag helt tappar förståndet. Jag mäter på framsidan av foten från tårna och till ankelvecket. Precis där klipper jag upp en maska mitt på varvet. Snipp-snapp! Den sidan blir därmed baksidan.


Då tar jag fram strumpstickorna som jag annars använder sällan och börjar plocka upp maskor, en i taget ut i båda kanterna. Om röret är 44 maskor hela vägen runt tar jag upp 22 på vardera stickan.


Efter att första rörets maskor är upplockade får dom flytta över på långa rundstickan i väntan på andra rörets maskor.


Då börjar hältillverkningen. Jag kopplar in neutralt garn i samma färg som mudden. Först några varv utan minskningar.  Efter det minskas det precis som för en tå. Beroende på garntjocklek görs minskningar i sidorna vartannat eller vart tredje varv. Glesare med tunt garn. Dom sista maskorna, kanske 10 på var sticka, sys ihop med Kitchener stitch.


Tadaa! Riktigt tjusigt tycker jag. Jag har gjort liknande sockor i tjockare handfärgat garn tidigare.Kanske det inlägget kan ge mer aha-upplevelser.

Fördelar med afterthought heel, som det heter

  • 50 gram favoritgarn och lite enfärgat räcker för ett par damsockor
  • inga restgarner
  • skönt med enkel rak stickning
  • man behöver bestämma storleken på sockan först när hälen stickas in
  • färdigrandat garn "tappar inte takten" i hälpartiet
 
Nackdelar då?
  • flera trådar att fästa
  • inte precis lika bra passform som "riktiga" hälar, men good enough
  • det kan samlas ganska många raka rör innan man kommer sig för att ta en häldag, men i och med att hälarna är relativt snabba att sticka känns det skönt att få avsluta många projekt på kort tid
 Säkert har du ett härligt impulsköpt 50g nystan som väntar på att få bli sockor. Våga och vinn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar