söndag 19 februari 2012

Rosa Tychus



Min första Tychus föddes i ett handfärgat garn. Det var så roligt att det ville komma en mössa till på stickorna. Mycket ovanligt med upprepning i det här huset som kräver sin beskärda del av omväxling. Men eftersom det var så kul kanske andra också vill prova. Därav denna bildserie.

Mönstret till Tychus finns på Knittys mönstersida på engelska. Min stickengelska har blivit ganska flytande, så jag förstod enkelheten i hennes mönster. Hon har använt två färger och lite fler maskor i uppläggningen.


Gröna premiärmössan fick 32 maskor i uppläggningen och garnet är Isoveli som är handfärgat. Den andra mössan stickas i garnet Tempo och fick 35 maskor i uppläggningen. Knitty tar 38, men hon viker upp kanten på sin mössa. Det funkade bra med stickad uppläggning som är snabb och enkel.

På första varvet skall man stanna två maskor före slutet och vända. Tredje varvet fyra maskor före slutet och så vidare. Min underbara hjärna som kan väldigt många vetenkapliga namn på blommor och kan redogöra för fotosyntesens kemiska reaktion kan tyvärr inte småräkna under arbetets gång. Jag spenderar alltför mycket tid med att räkna om och om igen. Därför lägger jag in en märktråd i avvikande färg.


Jag låter den hänga med och dela in maskorna i par.


Efter ett tag ser det ut som ett halvt kyrkfönster med minnestråden väl synlig.


Mönstret säger att efter de korta varven skall man sticka längre och längre varv igen. Varje gång jag kommer fram till minnestråden skall jag alltså vända. Utan att behöva räkna. Då frigör jag lite minne.

Efter att varven stegvis blivit längre får man till slut sticka alla 35 upplagda maskor igen. Nu är alltså en fjärdedel av mössan gjord för den består av fyra kyrkfönster. Så när man fattat knixen är det verkligen enkelt. Tjockt garn är så tacksamt för tålamodet.


När fyra kyrkfönster är klara är det dags att sy ihop mössan. Och signera. Lapparna har jag beställt från Euroteam


Den här mössan har jag tänkt använda alldeles själv. Då må det kanske vara förlåtligt att signeringen  sattes fast med hast. Vet någon var man köper mer tålamod? 


Nöjd, glad och varm. Jag har faktiskt ett nystan Tempo till som kanske ska få bli värme runt halsen.

2 kommentarer:

  1. Jag stickade en liknande mössa i jättetjockt garn i höstas. Eller två blev det. Sen visade jag den åt lärarna i skolan så nu är det många elever som stickar den också. Min var med stickor 10 och maskor 28-21-16. Lätt att räkna. Blev inte riktigt likadan som din, men ditåt.

    Början syns här: http://villatallunden.blogspot.com/search/label/Handarbete

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul Fru Tallund!

      Du är ständigt steget före mig :) Fastän du redan tidigare berättade om Nuttu-mönstret på svenska var det först nu som jag kom mig för att lägga det i datorns minne.

      Kanske jag skulle klara din möss-modell bättre vad gäller matematiken;)

      Radera